,

آجیل، یک میان وعده سالم و مقوی

آجیل یک درمان سالم

آجیل، یک میان وعده سالم و مقوی

آجیل به عنوان یه منبع  فوق العاده پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف برای یک میان وعده سالم گزینه‌ای ایده‌آل است. تقریبا همه بر این باورند که مصرف آجیل فایده‌های فراوانی دارد و یکی از مهمترین عناصر در رژیم غذایی برای حفظ سلامت بدن حساب می‌شود. تقریبا در هر خانه‌ای آجیل پیدا می‌شود و خیلی‌ها باور دارند مصرف آجیل بر هوش و تمرکز مغز انسان تاثیر زیادی دارد. آجیل برای ما ایرانی‌ها یک نماد فرهنگی نیز شناخته می‌شود، در جشن سال نو با آجیل از یکدیگر پذیرایی می‌کنیم و از ایام قدیم برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

تا چه اندازه با آجیل‌ها و خواص آن آشنا هستید؟

آجیل منبع غذایی فوق العاده مغذی و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.  روغن‌های گرفته شده از آجیل نیز فواید زیادی دارند. همین چربی بالای آجیل باعث شده به عنوان غذایی با کالری بالا شناخته شوند.
مصرف بی‌رویه‌ی مغز دانه می‌تواند حتی باعث افزایش وزن شود.  همچنین امکان دارد برخی افراد به بعضی انواع آجیل حساسیت نشان دهند. مصرف آجیل نیز باید در حد مجاز و با توجه به خواص آن و حساسیت‌های غذایی خودتان باشد.
اگر مغز دانه را به صورت نرمال مصرف کنید و حساسیتی نداشته باشید جای هیچی نگرانی وجود ندارد. هر آنچه به شما خواهد رسید فایده خواهد بود.

جایگرین هله‌هوله‌

برخی آجیل را به عنوان جایگزین مناسب مواد غذایی مضر مانند هله‌هوله‌ها می‌دانند. چرا که نه تنها از نظر کالری و انرژی مورد نیاز می‌توانند همان نقش را ایفا کنند. بلکه در عین حال با رساندن مواد معدنی فراوان فواید زیادی نیز برسانند.
در عین حال کیست که منکر طعم خوب آجیل‌ها شود . تنوعی که در آن‌ها وجود دارد می‌تواند هر کسی را راضی نگه دارد. پس بیجا نیست که آجیل و خشکبار به عنوان وعده غذایی سالم شناخته می‌شود.

شناخت آجیل

برای پرداخت بیشتر آجیل و فواید آن باید با انواع آجیل آشنا باشد. هر نوعی از خشکبار مواد معدنی، ویتامین و به طور خلاصه فواید خاص خودشان را دارند.  اما مفیدترین آجیل‌ها کدامند؟ همانطور که گفته شد مصرف آجیل باید با توجه به سیستم بدن باشد. پس باید بدانید بدن شما به چه نوع مواد غذایی نیاز دارد و از مصرف کدام باید پرهیز کنید.

مواد مغذی در آجیل

همانطور که پیش‌تر ذکر شد آجیل و خشکبار منبع خوبی برای تامین پروتئین، ویتامین‌ها مثل ویتامین E و مواد معدنی مانند منیزیم و سلنیم هستند. به اینها چربی غیر اشباع مثل امگا 3 و فیبر غنی را اضافه کنید تا بیشتر به اهمیت آجیل به عنوان یک وعده غذایی سالم پی ببرید.

چربی آجیل از نوع غیر اشباع حلقه‌ای است که شامل امگا3 و امگا 6 می‌شود و تقریبا همه با فواید این دو آشنا هستند، البته این سبب نمی‌شود تا در مصرف آجیل زیاده روی کرد. درست است که روغن‌های غیراشباع ضرر خیلی کمتری دارند اما باعث بالا رفتن کالری و در نهایت افزایش وزن خواهد شد. مواد معدنی در آجیل‌ها نیز شامل فسفر، مینزیم، مس منگینز و سلنیوم می‌شوند که البته در دانه‌های مختلف باهم تفاوت دارند. کربوهیدرات موجود در خشکباری مانند بادم هندی نیز می‌توانند انرژی مورد نیاز روزانه شما را تامین کنند.

 

خواص آجیل‌ها

در طول سالیان خواص و فواید آجیل مورد بررسی زیادی قرار گرفته است. همگی در دفاع از این میان وعده به نتیجه رسیده‌اند که مصرف آجیل از احتمال بروز فشار خون بالا می‌کاهد. سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد. به خاطر مواد آنتی اکسیدان موجود در آن خطر ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. پس عجیب نیست که محققان به این نتیجه رسیده باشند مصرف آجیل باعث افزایش عمر می‌شود.

درصد بالایی از آنتی اکسیدان

همه‌ی ما با خواص ضد سرطانی آنتی اکسیدان‌ها آشنا هستیم.  بارها درمورد آن از مراجع پزشکی شنیده‌ایم. آنتی اکسیدان کمک می‌کند تا رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی تشکیل سلول‌های سرطانی هستند، خنثی شوند. متاسفانه آنتی‌اکسیدان به نسبت در رژیم غذایی غایب است. اما خوشبختانه آجیل و خشکبار به خصوص بادام منبعی سرشار از آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن هستند.

منبع غنی فیبر

سیستم گوارشی بدن ما از مراحل جذب تا دفع به وجود فیبر نیازمند است. در صورت نبودن این ماده مغذی احتمالا باید با مشکلات گوارشی مانند یبوست درگیر باشیم. استفاده مناسب از فیبر در رژیم غذایی به سیستم گوارشی بدن انسان کمک زیادی می‌کند. همچنین خطر ابتلا به انواع سرطان دستگاه گوارشی را کاهش می‌دهد. حضور آجیل در رژیم غذایی می‌تواند نیاز بدن شما به فیبر را تامین کند.

کاهش چربی خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی

به دلیل وجود روغن غیراشباع در مغزهای دانه اگر آن‌ها در رژیم غذایی خود قرار دهید. نتیجه‌ی آن را می‌توانید در کاهش چربی خون سریعا مشاهده کنید. با مصرف خشکبار تمام کلسترول‌های مضر از جمله LDL کاهش می‌یابند.  در مقابل کسترول مفید HDL افزایش می‌یابد. همین موارد کافیست تا فشار خون در وضعیت مناسب قرار گیرند.  از بسته شدن رگ‌های جلوگیری به عمل آید، همه‌ی اینها یعنی کاهش ابتلای سکته‌ قلبی.

انواع آجیل و خشکبار مناسب برای میان وعده‌ای سالم

پسته

پسته به عنوان یکی از محبوب‌ترین خشکبار منبعی سرشار از پروتئین، ویتامین‌های E و B6، فیبر و مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است. گزارش شده کسانی که از پسته در رژیم غذایی خود استفاده کرده‌اند داری فشار خون متعادل تری بوده و از خطر التهاب‌های قلبی بیشتر مصون بوده‌اند. همچنین تحقیقات از خواص پسته در کنترل میزان قند خون بیماران دیابتی مقالات زیادی نوشته‌اند.

بادام درختی

این نوع آجیل نیز مانند دیگر خشکبار منبعی غنی از پروتئین و فیبر است، به این‌ها ویتامین‌های E و B2 را اضافه کنید و در کنار آن مواد معدنی نظیر منیزیم، فسفر، کلسیم و منگنز قرار دهید. با این تفاسیر می‌توان گفت بادام درختی یکی از مفیدترین انواع آجیل می‌باشد. بادام درختی با کالری مناسب می‌توان به کاهش وزن کمک کند و از این رو جای ویژه‌ای در رژیم‌های لاغری دارد.

فندق

فندق نیز منبعی سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین E و مواد معندی مانند منیزیم است. وجود این منابع در فندق باعث شده تا به عنوان گزینه‌ای مناسب برای وعده‌ی سالم انتخاب کنیم. فندق باعث کاهش سطح کلسترول‌های بد خون و افزایش کلسترول خوب شده  و خطر بیماری‌های قلبی را به شدت کاهش دهد.

گردو

به غیر از فیبر و پروتئین و ویتامین‌ها که جزء اصلی آجیل‌ها حساب می‌شوند. گردو منبعی غنی از مواد معدنی نظیر منیزیم و روی نیز هست. گردو با درصد بالایی از امگا 3 که در خود ذخیره دارد. با حضور در رژیم غذایی می‌توانند به کنترل فشار خون و التهاب‌های قلبی کمک بسیاری کند. همچنین گردو به نسبت دیگر آجیل‌ها درصد بالاتری از آنتی اکسیدان دارد که از سرطان جلوگیری می‌کند.

آجیل برزیلی

بادام برزیلی منبعی فوق غنی برای ماده معدنی سلنیوم است. با خوردن یک دانه از بادام برزیلی می‌توانید نیاز کل روزانه خود را به این ماده معدنی برطرف کنید. با این حجم غنی از مواد معدنی، بادام برزیلی کمک می‌کند تا سطح کلسترول خون کنترل شده و التهاب‌های قلبی کاهش یابند. درصد بالای آنتی اکسیدان موجود در آن نیز اثر رادیکال‌های آزاد سرطانزا را خنثی می‌کند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *