روز جهانی بدون دخانیات و معجزه تخمه آفتابگردان در ترک سیگار

روز جهانی بدون دخانیات همه ساله در روز 31 می جشن گرفته می شود و موضوع امسال آن “دخانیات و بیماری قلبی” می باشد. تاثیر دخانیات بر سلامت قلب و عروق یکی از دلایل عمده بحث در کنگره ی امسال خواهد بود. مطالعات پیشین بر نتیجه ی سیگار کشیدن بر روی ارگان های مختلف بدن مانند قلب، شش و زبان تاکید کرده اند. اعتیاد به دخانیات هر ساله قربانیان زیادی را به خود اختصاص داده است.

سیگار و سایر دخانیات از چنان تاثیر اعتیادآوری برخوردارند که مهار آنها بسیار دشوار می باشد. نیکوتین موجود در دخانیات موجب اعتیاد می گردد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، استعمال دخانیات، جان بیش از 7 میلیون انسان را همه ساله می گیرد که دولت ها و خانوارها هزینه ای را بالغ بر 1.4 تریلیون دلار از طریق مراکز درمانی پرداخت می کنند.

اگر فکر می کنید نمی توانید از سیگارتان جدا شوید اکنون زمان آن رسیده که دست یاری به سمت شما گشوده شود. متخصصان و سازمان های زیادی وجود دارند که می توانند در ترک تدریجی این عادت ناپسند به شما کمک کنند.

تخمه افتابگردان

شلی پراکش، بنیانگذار رژیم ترک سیگار، راهکارهای موثری را جهت به حداقل رساندن استفاده از سیگار معرفی نموده است.

5 راهکار رژیمی جهت مهار استعمال دخانیات

  1. هر وقت نیاز به سیگار کشیدن در شما زیاد شد، مسواک بزنید، چون احساس شادابی ناشی از آن به شما کمک می کند که از سیگار کشیدن خلاص شوید. زمانی که حس سیگار کشیدن به شما دست می دهد بهتر است از تخمه آفتابگردان،  نعناع، کرفس و آدامس استفاده کنید.
  2. مقدار زیادی مایعات (آبمیوه یا آب) در  طول سه روز اول دوره ترک بنوشید. این باعث می شود نیکوتین سریع تر از بدن شما خارج شود. انواع ملایم چای سبز بسیار مفید هستند، برای چند روز از چای سیاه و قهوه اجتناب کنید.
  3. بعضی از افراد سیگاری بلافاصله پس از خوردن غذا شروع به کشیدن سیگار می کنند و در صورتی که موفق به انجام اینکار نشوند احساس سر خوردگی می کنند. آن لحظه ی بعد از وعده غذایی را با چیزهایی مانند یک برش میوه، یک دسر (سالم)، یه قطعه شکلات، آدامس جویدن یا چوب شور جایگزین کنید. به گفته ی یک متخصص تغذیه به نام دکتر چادهاری، از مواد و ترکیبات موجود در آشپزخانه خود می توانید برای از بین بردن عادت های خود استفاده کنید.
  4. جینسینگ را به رژیم خود اضافه کنید، اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه ممکن است با هدف ترک سیگار به شما کمک کند. سوال این است که جینسینگ چگونه اینکار را انجام می دهد؟ جینسینگ مانع لذت بردن از انتقال دوپامین و نوروترانسمیتر از زمانی که شما سیگار می کشید، می شود و همچنین ممکن است در برخورد با بسیاری از علائم ترک، مانند خشم، ناراحتی، نوسانات خلقی و …  به شما کمک کند.
  5. زنجبیل خشک شده با لیمو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ چون زنجبیل یکی از گیاهان با ارزش طب پزشکی قدیم در هند می باشد. طب پزشکی قدیم هند بر پایه ی ایده تعادل در سیستم های بدن بوده و از رژیم های غذایی، گیاهان دارویی و یوگا استفاده می کند. شما می توانید از آن برای کنترل عادت های مربوط به مصرف دخانیات استفاده کنید. زنجبیل همچنین دارای ترکیبات گوگرد می باشد که به کاهش مصرف دخانیات کمک می کند. تکه های کوچکی از زنجبیل را با آبلیمو خیس کرده، با فلفل سیاه مخلوط کنید و در یک ظرف قرار دهید، در هر زمان که بخواهید سیگار بکشید فقط به یک تکه از زنجبیل نیاز است تا اثرات آن را بر روی خودتان ببینید.

سخن پایانی

 ترک سیگار مساله ای نیست که بتوانید یک شبه انجامش دهید، بنابراین عجله نکنید و در صورت لزوم کمک     بگیرید، این مراحل را دنبال کنید و از اینکه این زندگی را در روز جهانی بدون دخانیات تغییر دادید، خجالت نکشید.

منبع:  NDTV.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *