ویژگی های انواع لوبیا

حبوبات اوتانا

لوبیا یکی از انواع حبوبات مغذی است که با توجه به رنگ، طعم، اندازه و خواص آن در غذاهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. هر یک از انواع لوبیا دارای طعم، خواص، ارزش غذایی و رنگ و شکل خاصی است. در این پست می‌خواهیم به ویژ گی های انواع لوبیا بپردازیم.

ویژگی های انواع لوبیا | لوبیا قرمز

لوبیا قرمز (Light Red Kidney Beans)

لوبیاهایی با رنگ قرمز کمرنگ، کشیده که حاوی مقادیر زیاد فیبر بوده و جایگزین مناسبی برای گوشت به حساب می آیند.لوبیاهای قرمز به خاطر سطح صاف و مزه عالی بسیار محبوب و جزء پراستفاده‌ترین لوبیاها در آشپزخانه‌ها است. این نوع لوبیا یکی از اصلی ترین گزینه ها برای تهیۀ «لوبیا آتیشی» و همچنین «قورمه سبزی» است. در هر 100 گرم لوبیا قرمز خام 333 کیلوکالری و در 100 گرم لوبیای پخته 127 کیلوکالری، انرژی هست.

ویژگی های انواع لوبیا | لوبیا جگریلوبیا جگری (Dark Red Kidney Beans)

لوبیاهایی با رنگ قرمز پررنگ، اندازه متوسط و کشیده که روی رنگ قرمز آنها هیچ‌گونه لکه‌ای نیست. این لوبیاها هم مشابه لوبیا قرمز، به خاطر مزۀ عالی و سطح صاف و نرم محبوب هستند.

ویژگی های انواع لوبیا | لوببا قرمز کوچکلوبیا قرمز کوچک (Small Red Beans)

لوبیا قرمز کوچک گوشتی و گرد بوده و طول دانۀ آن نصف اینچ (حدود 1.25 سانتی‌متر) هست و سطح نسبتاً محکمی دارد. این لوبیاها عموماً در غذاهای کشورهای گرمسیری و نیمکرۀ جنوبی استفاده می‌شوند.

ویژگی های انواع لوبیا | لوبیا چشم بلبلیلوبیا چشم‌بلبلی (Navy Beans)

شکل این نوع لوبیا بیضی کوچک بوده و اندازۀ دانۀ آن حدود سه‌هشتم اینچ است. این نوع لوبیاها طعم ملایم و سطحی لکه لکه دارند که چون مزه را به‌راحتی به خود می‌گیرند، در سوپ‌ها استفاده گسترده‌ای دارند. این نوع از لوبیا مورد حمله آفات قرار نمی‌گیرند و برای نگهداری آنها از سم استفاده نمی‌شود. در هر 100 گرم لوبیا چشم‌بلبلی خام 85 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

ویژگی های انواع لوبیا | لوبیا سیاهلوبیا سیاه (Black Beans)

این دسته از لوبیاها جزء دستۀ لوبیاهای قرمز هستند. لوبیاهای سیاه، کوچک، به حالت کلیه بوده و شکل مستطیلی دارند. این نوع از لوبیاها سیاه، براق و طمع آن کمی شبیه به قارچ است که مزه را به‌ خوبی جذب می‌کنند. لوبیای سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که یک ماده ضدسرطان به حساب می آید. در هر 100 گرم لوبیای سیاه پخته‌ شده 132 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

لوبیا چیتیلوبیا چیتی (Pinto Beans)

لوبیا چیتی هم نوعی از لوبیاهای قرمز بوده و طول آن‌ها نصف اینچ (1.25 سانتی‌متر) و دارای لکه‌های صورتی، قهوه‌ای و زرد است.خبر خوش اینکه این نوع لوبیا نسبت به لوبیاهای دیگر نفخ کمتری ایجاد می کند. فیبر این نوع لوبیا از لوبیاهای دیگر بیشتر است و جایگزین مناسبی برای گوشت به‌حساب می‌آید. در هر 100 گرم لوبیا چیتی پخته 143 کیلوکالری و در 100 گرم لوبیا چیتی خام 347 کیلوکالری انرژی وجود دارد.

منبع:dspdirect

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *