,

خامخواری چیست؟ فواید و مضرات این رژیم غذایی برای بدن چه باشد؟

خام خواری

خامخواری به عنوان یک رژیم غذایی، خوردن غذاهای اغلب پخته نشده و پردازش نشده می باشد. بسته به فلسفه یا شیوه ی زندگی و نتایج مورد نظر، رژیم غذایی خام ممکن است شامل میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، تخم مرغ، ماهی، گوشت و محصولات لبنی و یا شامل غذاهای به سادگی فرآوری شده مانند انواع مختلف جوانه بذرها، پنیر و مواد غذایی تخمیر شده مانند ماست کفیر یا کلم ترش(کلم رنده شده و آب پز با سرکه) است.

اما به طور کلی غذاهای پاستوریزه شده، همگن شده و یا تولید شده با استفاده از کودهای شیمیایی، حلال های صنعتی و یا مواد شیمیای را شامل نمی شود.

با گرم کردن مواد غذایی باعث از بین بردن مواد مغذی و آنزیم های طبیعی می شوید که از دیدگاه خامخواری کار درستی نمی باشد، چون این آنزیم ها باعث افزایش هضم و مبارزه با بیماری های مزمن می شوند. در حقیقت زمانی که شما آن را طبخ می کنید، این آنزیم ها می کشید. برخی از آنها ادعا می کنند که رژیم خامخواری می تواند سر درد و آلرژی را بهبود بخشد، ایمنی و حافظه را افزایش دهد و آرتروز و دیابت را نیز درمان کند.

خام خواری

چه چیزی را می توانید بخورید و چه چیزی را نمی توانید؟

غذاهای پخته نشده، فرآوری نشده و اغلب ارگانیک مانند: میوه های خام، سبزیجات، آجیل، دانه ها و جوانه های آن، برخی از غذاهای لبنی غیر پاستوریزه، تخم مرغ خام، گوشت و ماهی را می خورند. غذا ها باید سرد و یا کمی گرم باشند. برای تهیه غذا می توانید از بلندر یا دستگاه های آماده ساز غذا استفاده کنید.

از طرفی مطالعات نشان داده برخی از مواد غذایی پخته نشده و غیر پاستوریزه به بیماری های ناشی از مواد غذایی مرتبط هستند، آنها باید به طور کامل شسته شوند. مراقب مواد دارای ریسک غذایی مانند جوانه، تمشک، نوشیدنی های پاستوریزه نشده، پیاز سبز و کاهو باشید.

با توجه به خطر مسمومیت غذایی، رژیم غذایی خام برای زنان باردار، کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف و افرادی با بیماری های مزمن مانند بیماری کلیوی توصیه نمی شود.

 

چه چیز دیگری باید بدانید؟

خوردن مقدار زیادی از سبزیجات و میوه به کنترل فشار خون کمک می کند. رژیم غذایی کم سدیم ممکن است موجب کاهش خطر سکته مغزی، نارسایی قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده و بیماری کلیوی شود. از طرفی کاهش وزن و کنترل آن می تواند به جلوگیری یا کنترل دیابت نوع 2 کمک کند. اما به دلیل این که اکثر افرادی که مواد غذایی خام مصرف می کنند محصولات حیوانی را حذف می کنند، ممکن است نیاز به مکمل های ویتامین داشته باشند تا بتوانند شکاف رژیم غذایی خود را جبران کنند.

کتلین زلمان، متخصص تغذیه در این باره می گوید:

احتمالا از طریق این رژیم غذایی وزن شما کاهش خواهد یافت، زیرا اکثر این غذاها دارای مقدار کمی کالری، چربی، سدیم و فیبر زیاد هستند. یک مطالعه نشان داد افرادی که مواد غذایی خام مصرف می کنند، مقدار زیادی وزن خود را از دست می دهند. شما همچنین می توانید پروتئین غذایی به دست بیاورید، اکثر مواد غذایی که مصرف می کنید سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و فتوکمیکال ها هستند.

اما اشکالات زیادی وجود دارد، زیرا دنبال کردن این رژیم غذایی دشوار است و بسیاری از مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، آهن، کلسیم و ویتامین B12 به مقدار ناکافی در آن وجود دارد.

علاوه بر این، بر خلاف ادعاهای بسیاری از طرفداران مواد غذایی خام، پخت و پز نه تنها باعث سمی شدن غذا نمی شود، بلکه برخی از غذا ها را نیز قابل هضم می کند.

آشپزی همچنین برخی مواد مغذی مانند بتا کارتون و لیکوپن را را افزایش می دهد و باکتری ها را می کشد که به شما در جلوگیری از مسمومیت غذایی کمک می کند. شواهد علمی وجود ندارد که غذاهای خام از بیماری ها جلوگیری می کنند.

حرف نهایی:

رژیم خامخواری دارای کالری کم، فیبر بالا و بر پایه ی غذاهای سالم گیاهی است. بنابراین پیروی از این رژیم باعث کاهش وزن می شود. اما این رژیم غذایی یک برنامه ناکافی و بسیار محدود کننده است که عمل کردن به آن در طولانی مدت بسیار سخت خواهد بود و خطر مسمویت غذایی از طریق خوردن غذاهای خام و پخته نشده بیش از مزایای آن می باشد.

به طور کلی پخت و پز، غذا را  قابل هضم تر و امن تر می سازد. برخی از مواد غذایی فوق العاده غنی در مواد مغذی، مانند لوبیا، دانه های کامل و پروتئن های بدون چربی وجود دارند که نمی توان آنها را به صورت خام مصرف کرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *